Sinds jaar en dag is de roodborst het icoon-vogeltje van de Tuinvogeltelling.

Vogelbescherming: groene marketeer

Vogelbescherming Nederland stond hoog op mijn wensenlijstje om ooit nog eens voor te werken… en vorig jaar kwam die wens uit. Vogelbescherming is de oudste natuurorganisatie van Nederland. Met meer dan 160.000 leden (en nog veel meer fans) beschermen ze alle wilde vogels en hun leefgebieden. De organisatie is een prachtige mix van vogelkenners en natuurbeschermers.

Duizendpoot

Ze zochten een ‘groene’ marketeer annex e-mailexpert annex campaigner annex contentmaker. Je weet wel, zo’n duizendpoot die je nodig hebt als je nog niet weet hoe je je eigen team vorm gaat geven, maar ‘de winkel’ wel open wilt houden.

Je snapt: ik hielp ze graag uit de brand! Ik begeleidde vele grote e-mailcampagnes en letterlijk miljoenen mails verstuurd aan tellers en geïnteresseerden. Met allerlei variaties, tests, journeys, verrijkingstechnieken, actiecodes, sourcecodes, clickthroughs en contactmomenten.

Scrum

Daarnaast zat ik in ontwikkel-scrum-teams, nam soms de schrijfrol op me, kon mijn kennis in databasemarketing verbreden en mocht de marketing van de Meimaand Kijkermaand inrichten. Heerlijk veelzijdig. Op die momenten ben ik zó blij dat ik niet gekozen heb om me als zelfstandige te specialiseren in een specifieke marketing- of communicatierol.

De klus van een half jaartje werd toch al gauw acht maanden, en toen uiteindelijk zelfs nog wat langer. Ik was flexibel en vond het fijn om Vogelbescherming tijdelijk van dienst te kunnen zijn.

Onbetwist hoogtepunt: de Tuinvogeltelling, het grootste citizen science project van Nederland. Een prachtige campagne waar Vogelbescherming met een prachtige mix van inhoud en plezier een heleboel Nederlanders een stapje natuurbewuster maakt.

Meer weten?

Nieuwsgierig naar meer details over mijn bijdrage aan dit project? Neem gerust contact met me op.